Cicero-fargfjader

KORREKT UTFALL

Något som många missar när man lämnar sitt material till tryck är att det saknas utfall i tryck­originalet. Har du valt en layout där bilder, tonplattor, linjer eller illustrationer ska gå ända ut i kanten på pappret krävs att du har lagt till utfall. Det behövs för att precisionen i tryck har en felmarginal, därför lägger man till en extra marginal (utfall) för att säkerställa att man inte får vita kanter runt sin trycksak. På så vis får vi ett bra slutresultat. Förutom utfall behövs skärmmärken som specificerar var trycksaken ska skäras.

Utfall_forklaring
Bild-upplosning

ÄR BILDEN DU SKA ANVÄNDA HÖGUPPLÖST?

För att din trycksak ska återspegla dina bilder på bästa sätt krävs det att bilderna har rätt upplösning. Hur stor upplösning bilden ska ha kan bero på hur stor den ska bli när den är tryckt.

300 dpi. Denna upplösning är lämplig vid produktblad, foldrar mm som ska läsas på närmare håll.

150 DPI. Denna upplösning är lämplig vid större utskrifter tex rollup, vepor och större affischer som betraktas från lite längre håll.

profiler. Vi rekommenderar Coated Fogra39.

FÄRGRYMD

Vi trycker nästan uteslutande våra trycksaker i CMYK med undantag vid dekorfärger (PMS). Så undvik att arbeta med RGB-färger för bästa slutresultat i tryck.

Filformat

FILFORMAT

Vi rekommenderar högupplösta, tryckfärdiga PDF-filer men tar även emot filer från Indesign, Photoshop och Illustrator mm förutsatt att alla länkar och typsnitt är bifogade.

4 SKÄL ATT GÖRA REKLAM MED TRYCKTA PRODUKTER

1 TOMMA BREVLÅDOR. Eftersom mycket marknadsföring och information sker digitalt nu för tiden är det allt fler brevlådor som gapar tomma. Med en omsorgsfullt producerad trycksak kan du glatt överraska mottagaren och verkligen få ditt budskap att synas.

2 HÅLLA I HANDEN. Det papperslösa kontoret som många siade om för flera år sedan verkar ha blivit det motsatta. Ibland är det helt enkelt skönast att hålla ett papper i handen jämfört med att titta in i dataskärmen.

3 SMARTA PRODUKTER. På tryckeriet trycker vi inte bara brevpapper, kuvert och broschyrer. Nej, vad sägs om hjärtstödshållare, handfläktar, musmattor och bordsryttare. För att inte nämna magnetskyltar, fönsterdekor och figurskurna dekaler.

4 STICK UT MED UNIK DESIGN. Visst går det köpa allt kontorsmaterial du behöver till firman på närmsta kontorsbutik. Men visst är det finare med egendesignade block, mappar eller ringpärmar!

Variabeldata

VARIERA MED VARIABLAR

Vill du ge ett extra personligt intryck med ditt tryckta utskick? Ja, då är variabeldata en fenomal metod.

ANPASSADE EXEMPLAR. Att lägga till variabeldata till din trycksak kan få mottagaren att känna sig lite extra utvald. Det innebär att vi kan anpassa varje exemplar och göra det unikt. Ett exempel är om du vill adressera varje blad med mottagarnas för- och efternamn tryckta på.